Fiat Punto GT
2006.12.21. 16:47
ATC Fiat Punto GT
Eksztázis
ATC Fiat Punto GT - az autó középcsavaros MonoToora felniket kapott, a gumiméret 195/50 R15, a gumi típusa Pirelli P5000 Vizzola. A futómű még a gyári, a sportrugó szett és rugótorony-merevítők dobozban várják a beépítést
A német márkák után végre egy vérbő olasz is kikerült a budapesti ATC tuningműhely kezei közül. Az alapként választott Punto GT már szériaformában is izmos kisautó. Az ATC persze kevesellte a gyári teljesítményt, ezért több lépésből álló erőkúrát végeztek. Elsőként feldúlták a motor lelkivilágát, chiptuninggal és direkt sportlégszűrővel 165 lóerősre fokozták az eredetileg 133 lovas erőforrást. Következő lépésként teljes sportkipufogó-rendszert szereltek fel, amely újabb 10 lóerőt és sportosan dörcögő hangot hozott. A végső 195 lóerőhöz még hiányzó 20-at sportvezérműtengely beszerelésével csikarták ki a motorból. A rendszereszközök összehangolása az elektronikával történt. Finomításként a sportosabb viselkedésért kicserélték a turbó gázelvételkor felgyülemlő túlnyomását eleresztő "pop-off" szelepet. A műanyag gumimembrános helyett a motorba fémházas dugattyús szelep került, amely jobban tartja a nyomást, nem ereszt ki rögtön mindent, újabb gázadáskor a turbónak nem kell ismét alapról felépítenie a töltéshez szükséges nyomást, így a motor gyorsabban reagál. A nagyobb teljesítmény miatt rövidülő váltót a legegyszerűbb végáttétel-változtatással, nagyobb átmérőjű felni/gumi kombináció felrámolásával egyenlítették ki. Az ekképp felhergelt kocsi mégsem vesztette el alapértékeit, jól használható a városi forgalomban. 2500/perc fordulatszámig nyugalmasan autózható, csak a kipufogó hangja emlékeztet a tuningmunkára. 3000/perctől jön az eksztázis, a motor folyamatos erőt ad a 6000/perc fölött beálló leszabályozásig.
Mivel a pörgős motor hamar eléri a fordulatszámplafont, gyorsan kell a váltóval bánni.A váltásokkor némi gyári hátrány éri a tuningautót, a váltókar és a váltóutak növelik a váltás időigényét. A kocsi 7 mp alatt gyorsul 100 km/órára, végsebessége 220 km/óra. Aki ezt kevesli, az nagyobb turbó és testesebb köztes hűtő beszerelésével további 25-30 lóerőt nyerhet - a nagyobb hűtő csak a légkondi nélküli autókban fér el, klímaberendezés esetén le kell mondani az általa adott 6-8 pluszlóerőről. A drasztikus teljesítménynöveléshez illik a fékeket is kellőképpen izmosítani, ehhez ajánlható a sportfékrendszer készlet, amely hűtött és könnyített tárcsákból, elöl hat dugattyús nyeregből és acélbetétes fékcsövekből áll.
ATC-hangolás - a tuning Punto nem fukarkodik a
|