Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2006-12-19
 
Hírek/cikkek
Hírek/cikkek : Az olasz "Golf"

Az olasz "Golf"

  2006.12.21. 15:17

FIAT TIPO

Az „olasz Golf”: FIAT TIPO Van egy légzsák a kormányban, ABS a fékpedál mögött, intercooler a turbó után. Mi kellhet még? Szerintem a legjobb vétel ebben az életkorban egy Tipo. Persze alaposan át kell nézni vásárlás előtt, mert ugyanennyi erővel lehet a legrosszabb is. A 80-as évek vége felé járunk - akkoriban még a közös padlólemez-használat ellenére szemre is megkülönböztethető autók készültek- amikor a Fiatnál megszületik a sikeres Uno nagy(obb) testvére. Egészen pontosan 1988 januárjában készül el az első Tipo. A szintén sokak által kedvelt Ritmót küldi nyugdíjba, és a kettes Golf vetélytársának jelentkezik az olasz frontról. Először csak egyféle karosszériával, az ötajtóssal gyártják, és 1989-ben el is nyeri az Év Autója díjat. Ami nem is csoda, hiszen a belső helykínálata felülmúlja a külső szemlélet alapján alkotott elképzelést. Érdekes módon alváztestvére, az Alfa 155 (további tesók: Fiat Tempra, Fiat Coupe, Lancia Dedra) már külsőleg is több teret sejtet, pedig véleményem szerint az eltérés minimális. Persze most nem a csomagtartó méretre gondolok. A digitális műszerfal nem mindennapi. Talán az Opel Kadettban volt még ilyen ebben a korban, ebben a kategóriában. És tényleg jól is néz ki, nem szokványos, meg érdekes, mármint a DGT műszerfal. Viszont kevés olyan tulajdonosról írnak a történelemkönyvek, akinek ne lett volna rengeteg gondja vele. De nem hiszem, hogy ezen bárki meglepődne, mivel az olaszok nem a precíz elektronikájukról híresek. Az igazsághoz tartozik az is, hogy ha egy olasz autóban ezerféle apró lámpa villog össze-vissza, még nem jelenti, hogy tényleg rossz is valami az autóban. Csak úgy villognak és kész. Talán pont ezért szűnt meg a DGT változat az 1993-as kozmetikai átalakítás után. Kezdeti motorok 1108 cm3 (56LE) 1372 cm3 (72LE) 1581 cm3 (83LE) 1697 cm3 dízel (57LE) 1929 cm3 turbó dízel (90LE) katalizátoros finomságok: 1.4ie cat (69LE) 1.6ie cat (90LE) Mikor az utcai sportolók hőbörgése - hogy nincs egy valamire való izom motor sem a kínálatban - már-már demonstrációvá fajult, rögtön bedobták az 1.8ie 16V mocit. És még mindig csak 89 elején járunk. Ebben a 136 lovas Tipóban már mind a négy kerék mögé tárcsa alakú fékeket szereltek, működésüket ABS segítette. A lábrázásos fékezés innentől fogva már majdnem mindegyik erősebb modellben alapfelszereltség volt. De félre a fékezéssel, egyelőre még a gyorsításnál tartottunk. Az eredeti dízelmotorok után 1990 környékén előmerészkedtek a hátsó udvarból az újabb generációs olajkályhák, 1929 cm3 (65 LE), és 1929 cm3 TD (82 LE), melyek teljesítménye kissé szerényebb lett.. A benzines területen pedig színre lépett az 1756 köbcentis (109LE), és az 1995 cm3-s (113LE). Mindkét benzines elektronikus injektortt kapott, majd katalizátort is. Közben a többi motort is birizgálták, hogy megfeleljenek a soros környezetvédelmi előírásoknak, meg persze a vásárlók száguldozási hajlamainak. A tipus életrajzában a fokozatkapcsolók bemutatása terén hatalmas űr tátong. Szinte semmit nem találni, ami az erőátviteli megoldásokra utalna. Egyetlen árva mondat árulkodik arról, hogy pedig igenis dolgoztak rajta. Ez pedig annyi, hogy a Tipo Selecta rejtette magában a CVT váltók Fiat-os felhasználásának előhírnökét. Az 1.4-es és az 1.6-os motorokhoz járt. 1991-ben a genfi show-n jött az überalles versenygép: 2.0ie 16V cat, de Sedicivalvole néven is ijesztgették vele az illegális gyorsulási versenyekre járó Opel Mantásokat. Kicsit később, szeptemberben beszüntették az 1.8ie 16V motort, a frankurti kiállításra némileg átszabták a megjelenést és átkeresztelték a felszereltségi csomagokat is. Ami eddig az alap modell volt, már S néven futott, és kapott elektromos ablakokat, meg központi zárat. A DGT nevű változatnak pedig szervokormányt hozott a télapó, és SX lett a Közben eltelt egy fiat-öltő, és elérkezett a kozmetikázás ideje. Ekkor (1993) történt a legradikálisabb változtatás a bódén. Megalkották a nem túl tetszetős - de biztosan van olyan, akinek praktikus - háromajtós változatot. Toltak egy kis energiát a passzív biztonság fejlesztésébe is. Oldalsó ütközésvédő cuccok, magasságban állítható biztonsági övek, és vezető oldali légzsák került a verdákba. Ezen kívül valószínűleg megunták a sok macerát a rengeteg féle motorral, úgyhogy kimazsolázták a jobbakat, és a már említett digitális műszerfalat is elhajtották melegebb égtájakra. 1995-ben aztán végleg lehúzták a Tipo nevet a Fiat családfájának következő időszakát bemutató oldalairól. Helyét a Bravo-Brava ikrek vették át. Maradtak: 1.4ie 69LE 1.6ie 75LE 1.8ie 103LE 2.0ie 113LE 2.0ie 16V 139LE 1.7D 57LE 1.9 TD 90LE Mikor a képeken szereplő gyönyörű, hófehér 1994 májusi 1.9 TD Tipot megvettem nagyjából ennyit tudtam. Felmerülhet a kérdés, miért vesz az ember 9 éves olasz autót. Nos, már többen is felemlegették mazochista hajlamaim, mivel nem az első Alfa Romeómat nyúzom jelenleg is, és e mellé Motorola a telefonom, melynek menüjét áttekinteni, és villámgyorsan kezelni néha nem elég az igazságügyi orvosszakértő harmad diploma sem. A magyarázat viszont nem ennyire bonyolult. Második autónak szerettem volna valamit a kiváló színészi képességekkel rendelkező Skoda 105 helyett. Az alfás imágó megőrzése érdekében a 146-osra gondoltam, és mivel megrögzött olajszőkítő is vagyok, csakis az 1.9 TD érdekelt. Megkérdeztem a gurut, Szamosit, aki azt javasolta, hogy inkább Tipót vegyek mert az 1.9 TD motor ugyanaz benne - és piszkosul jó, neki is az van -, viszont az autó ára kicsit kellemesebb, és vezetési élményben semennyire sem marad a 146 mögött. Teljesen igaza volt. Annak ellenére, hogy a vezetőülés magassága állítható, és nekem a legalsó pontja is kicsit magasnak tűnik, hibátlanul dolgozik kezem alá a gépezet. Néhány hétig eltartott, míg ilyen állapotút találtam, de szerintem mindenképp megérte, hogy a szembejövő Tipósok is elismerően bólogassanak. A külső egyszerűen gyönyörű, a képek láttán nem hiszem, hogy ehhez kellene még bármit is hozzáfűzni. A mélyre húzott köténylemez a benne búvó ködlámpákkal már a 155-ön is tetszett. A 15 collos OZ felnik sem túl csúnyák. Ez az az autóforma, ami bejön. Pont eléggé szögletes, hogy ne legyen gombóc, mégis annyira finom a vonalvezetés, hogy nem lehet lekockázni, mint például a Lada 2105-öt. A belsőről is csak hasonló ódákat tudnék zengeni. A műszerfal egyszerűen marha jól néz ki. Örömmel köszöntöttem ismét az Alfa 155-ben megismert mutatókat. Már csak a helyüket kell újra megjegyezni. Bár a vízhőfok - dízelnél talán a legfontosabb - műszere pont takarásban van a kormányt fogó jobb kéztől, a turbónyomást mindig látni. A székeken simán elférni, egyáltalán nincs az embernek kisautós érzése, talán mert ez nem is az. A csomagtartóhoz érve aztán kissé lejjebb konyul a mosoly. Bár az igazat megvallva az sem kicsi (350/710 l). Ehhez az autóhoz pont illik. Áááá, mondom én, hogy ez tökéletes járgány. Van egy légzsák a fel-le állítható kormányban, ABS a fékpedál mögött, intercooler a turbó után. Mi kellhet még? Szerintem a legjobb vétel ebben az életkorban egy Tipo. Persze alaposan át kell nézni vásárlás előtt, mert pont ennyi erővel lehet a legrosszabb is. A dízelmániások figyelmébe ajánlom az 5 liter körüli fogyasztást, ami ekkora motortól nem rossz teljesítmény. Úgyhogy megyek is, átengedek néhány litert az Alfába...

 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!