Elektronika...
2007.05.23. 14:42
www.magnumtuning.hu Lépj a TOVÁBBra...
ELEKTRONIKAI TUNING - AUTÓHIFI - AUDIÓ / VIDEÓ
Az elektronika a kezdetek óta együtt él az autózással, hiszen gyújtás, esetleg izzítás (de rengeteg más helyen is nélkülözhetetlen az elektromosság) nélkül nehezen képzelhető el az égés, ami a motor működésének az alapja.
Nemcsak a motorirányításban segédkezik manapság az elektronika, számítógépek segítik a futóművek, kényelmi felszerelések munkáját is, hogy csak egy párat említsünk a sorból.
Mivel cégünk tuningolással foglalkozik, számunkra a motorvezérlés jelent privilégiumot, mind a benzines, mind pedig a diesel üzemű motoroknál. A hagyományos benzines OTTO-motorokkal jó pár cég foglalkozik, szerte a világon, de mi nagy szerepet biztosítunk az öngyulladásos diesel konstrukcióknak is.
Mindez nem jelenti azt, hogy elhanyagolnánk a benzines erőforrásokat, hiszen kínálunk hozzájuk különleges sportgyertya kábeleket és világ újdonságnak számító sport gyújtógyertyákat is, valamint saját fejlesztésű chipmodult. A CHIPMODUL egy önállóan működő, mini-computer, mely /bekapcsolt állapotban/ állandó, kommunikatív kapcsolatban van a motor saját computerével, lehetővé téve ezáltal, hogy a motorvezérlő computerbe a különböző szenzoroktól beérkező mérési adatok alapján, a gyáritól eltérő program szerint módosítsa a motor üzemanyag mennyiségét, befecskendezési szögeit, előgyújtását, stb.
Szerkezetünk az utastérben elhelyezett kapcsolóval menet közben is kapcsolható, mely megoldás lehetővé teszi a két állapot összehasonlítását, valamint a szükségtelen időszakos többletfogyasztást. A készülék további előnye, hogy a szakszervizek diagnosztikai műszerei kikapcsolt állapotban ki tudják olvasni a motorvezérlő computer által rögzített adatokat (ABS, SRS, gyújtás, pozíció adatok, stb,).
A tuning egyik alaplépése a gyújtórendszerek finomítása, melyet a legegyszerűbb módon sport gyújtógyertya beépítésével tudunk véghezvinni.
Létezik sima elektródás, V elektródás, 2 pólusú, 3 pólusú, 4 pólusú, platina elektródás. A felsorolás nem teljes, de így is látszik, hogy milyen bőséges a kínálat gyújtógyertya területen. E megoldások mind azért születtek, mert az égés tökéletesítése az egyik alapköve a teljesítményt gyarapításának, s ebben a gyertyák szerepe a legfontosabb. Oldalunkon most egy olyan terméket mutatunk be, mely nem szerepel felsorolásunkban, hiszen ezen a gyertyán nincsenek klasszikus értelemben vett pólusok. Ez a rendszer kúszószikrás-gyűrűelektródás megoldásként fut a szakzsargonban, s hatását tekintve a legjobb a piacon.
A vezérlőelektronika
A mai, modern erőforrásoknál a gyújtást és a benzinbefecskendezést is elektronika felügyeli. A minél jobb hatásfok, az alacsony káros anyag kibocsátás, a csekély fogyasztás alapkövetelménynek számít, s ez nagyon pontos és finom működésű rendszerrel valósítható meg. Minél több külső tényezőt vesz figyelembe a vezérlőegység, annál tökéletesebben tudja működtetni a motort. Mint azt említettük, ezek a készülékek kizárólag befecskendezős típusokban találhatók meg.
A régebbi változatok is már jó közelítéssel ki tudták szolgálni a motorok valós igényét. A szívócsőben elhelyezett szenzorok a beszívott levegő mennyiségét és hőmérsékletét is mérik, előbbit több módon is (hőszálas-, torlólapátos megoldással, nyomásdifferenciállal stb.). A fojtószelep kapcsoló jele megmutatja a gázpedál állását, annak mozgási sebességét esetleg alapjárati vagy full-gázos pozícióját. A fordulatszám jele szintén befut a központi computerbe, csakúgy, mint a motor hőmérséklete vagy a lambda-szonda jele. A vezérműtengelyről vagy a lendkerékről kapott szögjel tájékoztatja a szerkezetet az éppen aktuális főtengely állásról. A modernebb változatoknál még kopogásérzékelő is jelen van, ami a motor károsodását csökkenti tovább. Mindezek felett a fedélzeti feszültség értéke befolyásolja még a működést és így garantált a helyes üzem. A gyártók úgy helyezik üzembe autóikat, hogy a bennük található vezérlőelektronikák programozásánál az alábbi tényezőket veszik fajsúlyosan figyelembe: mindenekelőtt a kipufogógáz szennyezés és a fogyasztás minimalizálása, a teljesítmény és a nyomaték egyenletes kifejtése és a várható hosszú élettartam. A tuningműhelyek ezt használják ki, s számítógépeik segítségével úgy hangolják át a vezérlő elektronikákat, hogy a fő hangsúlyt a teljesítményre helyezik. Ezt persze csak addig a határig, amíg a többi tényező nem romlik jelentősen. Így garantálható, hogy a megnövekedett erő nem hat károsan (igaz, kicsit nagyobb odafigyeléssel) a motor működésére.
A MAGNUM BENZINES CHIPMODUL egy önállóan működő, mini-computer, mely /bekapcsolt állapotban/ állandó, kommunikatív kapcsolatban van a motor saját computerével, lehetővé téve ezáltal, hogy a motorvezérlő computerbe a különböző szenzoroktól beérkező mérési adatok alapján, a gyáritól eltérő program szerint módosítsa a motor üzemanyag mennyiségét, befecskendezési szögeit, előgyújtását, stb. Szerkezetünk az utastérben elhelyezett kapcsolóval menet közben is kapcsolható, mely megoldás lehetővé teszi a két állapot összehasonlítását, valamint a szükségtelen időszakos többletfogyasztást. A készülék további előnye, hogy a szakszervizek diagnosztikai műszerei kikapcsolt állapotban ki tudják olvasni a motorvezérlő computer által rögzített adatokat (ABS, SRS, gyújtás, pozíció adatok, stb,).
TDI CHIP-MODUL, A TDI MOTOROK VARÁZSEREJE
Ez a nagyszerű találmány kifejezetten az elektronikus vezérlésű TDI, HDI, CDI, DTI, JTD és néhány TD típushoz lett kifejlesztve azzal a céllal, hogy ezen motorok teljesítményét és nyomatékát 20-25 %-os mértékben meg lehessen növelni, anélkül, hogy bármely motoralkatrész vagy akár a turbofeltöltő élettartamát károsan befolyásolja.
A TDI Chip-modul egy olyan elektronikai mikropanel, mely a vezérlőcomputerrel vezérelt turbo-diesel motorok adatáramlási (BUS) kábelkötegébe csatlakoztatva változtatja meg az üzemanyag ellátási rendszer paramétereit (üzemi nyomás, fecskendezési idők, elősűrítési paraméterek, szállítási mennyiségek). A készülék külső vagy belső kapcsolójával tetszés szerint választható a gyári és a tuning verzió, mely szervízelési, vezetéstechnikai szempontból maximális kényelmet biztosít az autó tulajdonosa számára.
Ellentétben más teljesítménynövelő (TDI) eljárásokkal (turbónyomás növelés, WGA-szelep vezérlésmódosítás, chiptuning) szemben a TDI Chip-modul nem emeli a káros anyag kibocsátást a megengedett limit felé, nem növeli jelentősen (max 5%) az üzemanyag fogyasztást, és lehetővé teszi a szakszervíz kommunikációját a motor vezérlő egységével, valamint azt, hogy tulajdonosa az eladáskor rövid idő alatt (speciális gyakran irreverzibilis forrasztások, programozások nélkül) kiépíttesse. Fentiek következtében pillanatnyilag ez a világ legelfogadottabb, legkeresettebb és működését tekintve semmiféle kompromisszummal nem járó TDI-tuning egysége.
A könnyű használhatóság Í-jére pedig a csatlakoztatás egyszerűsége teszi fel a pontot. Minden TDI Chip-modulot a gyárival csereszabatos (steckerekkel) dugó-aljzat csatlakozókkal építünk be az Ön autójába. Ez azt jelenti, hogy egyetlen gyorscsatlakozó, forrasztás, vagy szigetelőanyag sem kerül a motortérbe.
Beépíthetőség:
A TDI Chip-modul mind a négy féle rendszerű TD motorba beszerelhető, melyek:
hagyományos Bosch és Lucas befecskendező rendszerrel ellátott motorok (pl.: Audi, VW 1.9 TDI, BMW 318 TDs, VOLVO)
radiál dugattyús befecskendező rendszerek (pl.: Audi /VW V6 2.5 TDI, BMW 320d, Opel DTI, Ford Focus 1.8DI)
common-rail (közösített üzemanyagcső) rendszerű befecskendező rendszerek (Alfa, Citroen, Fiat, Lancia, Mercedes)
közvetlen befecskendezésű (common rail-hez hasonló) üzemanyag ellátó rendszerek (VW Bora)
Garanciák:
A termékre közvetlenül 3 év gyártói garancia, a motor károsodására pedig 1 év károsodás garancia él a radiál dugattyús vagy common rail rendszerrel szerelt járművek esetében 100.000 km, a többi rendszerrel szerelt autók esetében 60.000 km alatti beépítés esetén.
A vezetés élménye:
A TDI Chip-modul bekapcsolt állapotában csodákra képes? Az autót mintha kicserélték volna. A gázpedált először érintve azonnal érzékelhető a változás, mintha a motor új és új erőre kapna. Már az indulás is dinamikus sportos, alig lehet visszafogni a motort. Ám a mikor eléri a fordulatszámmérő mutatója a második harmadot, a meglepetés csak ekkor érkezik. Hirtelen - a megszokottól eltérő - gyorsulás préseli a sofőrt az ülésbe - s ez a hatás csak a fordulatszámtartomány végén hagy alább.
Ekkor jöhetünk rá, hogy a TDI Chip-modul-os autó gyökeresen más vezetési stílust igényel. Kevesebb visszakapcsolás, mérsékeltebb gyorsítás jellemzi az utazást ugyanolyan tempó eléréséhez. Autópályán hasonló öröm ér minket, mint a városban, hiszen ahol más autó éppen befejezi a gyorsulást 5. vagy 6. fokozatban, befecskendező és feltöltő rendszerünk épp ott kezd virágozni. S mi történhet még, ha vissza kapcsolunk..? A benzinkúthoz érve pedig csodálkozhatunk: Gyors, kellemes utunk szinte semmivel sem kerül többe, mint azelőtt.
|