Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Naptár
2024. Május
HKSCPSV
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
<<   >>
 
Pontos idő
 
Számláló
Indulás: 2006-12-19
 
MagnumTuning, Budapest
MagnumTuning, Budapest : Kipufogó tuning...

Kipufogó tuning...

  2007.05.23. 14:39

www.magnumtuning.hu Lépj a TOVÁBBra...

KIPUFOGÓ TUNING HANGVÁLASZTÁSSAL A kipufogó rendszer elemei: -Csővezetéki elemek: -leőmlőcsonk -csővezeték + karimák -bilincsek, csatlakozóelemek, fellfüggesztők, hővédő lemezek -flexibilis (hajlékony) csőtag -lambda, vagy más fajtájú szonda -Kipufogó dobok: -katalizátor -fojtó dob -hangtompító dob -végdob A kipufogórendszer egyes elemeinek feladata: -Leömlőcsonk: A motor több hengeréből kiáramló kipufogógáz szűkítése (kettő majd) egy csővezetékbe, valamint a hengerekben keletkező nagy hő elvitele nagy anyagvastagságánál fogva. Tömítése a hengerfejnél kipufogó sortömítéssel történik, mely egyszer használatos. -Csővezeték: Feladata kettős: egyrészt útja a motorból kiáramló gáznak a szabad levegőbe (a karosszérián túl), másrészt egy pontosan, átmérőre és hosszúságra méretezett fém rezonátor cső, mely geometriai méreténél fogva felgyorsítja a kipufogógázt, segítvén így a motor öblítését. -Karimák: Leggyakrabban a csővezetékkel vannak egybeépítve, feladatuk kizárólag a csatlakozás biztosítása. -Bilincsek, csatlakozóelemek: Különálló elemek, melyek a szerelhetőség érdekében szétbontott rendszer illeszkedését biztosítják. -Felfüggesztő elemek: Gumifelfüggesztők, melyek egyrészt függesztik a kipufogó rendszert, másrészt kialakításuknál fogva (légrések) minimalizálják a csővezeték rezonanciájának átvitelét a jármű belsejébe. -Flexibilis csőtag: A motor billenéséből adódó túl nagy, csőtörést előidézhető elmozdulásokat egyenlíti ki. -Lambda szonda: Lényegében egy gázelemző elektronika érzékelője a katalizátor szabályzásához. Általában négypólusú. Helye a kipufogócsonkba, vagy a csővezeték első 1000 mm-ébe csavarozva 45 fokos szögben. -Katalizátor: Szerepe egyrészt környezetvédelmi jellegű, másrészt felépítésénél fogva a motor fojtásának egy részét adja meg. Helye vagy közvetlenül a leömlőcsonknál (ritka), vagy a rendszer első fojtó tagjaként a csővezeték első 1000 mm-re körül. Felépítésére a továbbiakban nem térünk ki. -Fojtó dob: A motor optimális működéséhez mindenképpen szükséges elem, segít a motor visszaszívásának megakadályozásában, hogy a visszaszívott levegő ne zavarja az éppen munka ütemhez készülődő hengert. Gyári felépítése minden esetben keverőteres másnéven lamellás, vagy furulyás. Szerkezeténél fogva megkeveri a levegőt így nyomásesés jön létre a rendszer további útján. Működése a következő: a kipufogás üteméből származó gáz bekerül a keverőtérbe, a levegő felpörög, a fojtódobból kiinduló gáz lelassul. Következik, (durva közelítéssel) az új szívási ütem, ekkor a keverőtérben "bolyongó" levegő mintegy lezáró-szelepként működik - nem engedi a motornak a szabad levegőt visszaszívni, majd a következő kipufogó ütem alkalmával a nagyobb relatív nyomáson érkező gáz kitolja ezt a gázmennyiséget, és a folyamat kezdődik előlről. Természetesen egy-egy ilyen ütem időtartama tizedmásodpercekben mérhető. Fajtái: -Középdob -Hátsó dob A fojtó dobokat általában hangtompító burkolattal is ellátják. -Hangtompító dob: Főként a kipufogó által a motorból kivezetett hangok további csökkentésére szolgál. Kismértékben fojt is, hiszen gyakorlatilag nem más mint egy csőtágulat. -Végdob: Gyakorlatilag egy fojtódob és egy hangtompító dob ötvözete. A kipufogó rendszer tuningjának alapgondolata: A különböző gyárak konstruktőreinek a kipufogórendszerek kialakításakor a következő szempontokat kell figyelembe venniük a legújabb elvárások alapján: - zajszint - kibocsájtás (környezetvédelem) - szerkezeti költségek - motorélettartam - tüzelőanyag-felhasználás - motor effektív(hatásos) teljesítmény Napjainkban az imént említett szempontok sorrendje megegyezik a fontossági sorrenddel. Az autótuning titka ezen szempontok felcserélésében, illetve bizonyos szempontok elhagyásában rejlik! Ezért létezik az,hogy még ha hihetetlennek tűnik is egy hozzánemértő számára: egy-egy motor teljesítménye, nyomatéka akár 35 -40 %-al is növelhető lenne! Igen ám, de a tuningcégeknek is figyelembe kell venni egy-két olyan további szempontot, amely lekorlátozza ezt a növekményt 25-30 %-ra. Ezek a szempontok a következők: - átalakítási költséghatár (alváz, motorfelfüggesztés, hajtómű, karosszéria, tűzvédelem, stb.) - motorélettartam - törvényi előírások, garanciák A kipufogó tuningja nem jelent mást, mint egy olyan rendszer felépítését, amely kizárólagosan a teljesítményt veszi figyelembe, elhanyagolván a többi tényezőt. Ha így tekintjük a problémát: a tuning jelentősen egyszerűbb eljárás, mint a hagyományos rendszer megtervezése. A lényeg tehát nem más, mint hogy egy olyan rendszert tervezzünk ,amely a lehető leggyorsabban szállítsa el a kipufogógázt a hengerekből, valamint a külső levegőt ne engedje visszaszívni a hengerekbe. A legoptimálisabb, legnagyobb teljesítményű rendszert pedig úgy nyerjük, ha az egy ütemben dolgozó hengereket, vagy akár az összes hengert különválasztjuk. Ez utóbbiak oka az, hogy a különböző ütemekben dolgozó hengerek egyetlen csővezeték alkalmazásakor összeköttetésbe kerülnek egymással, így jelentős mértékben zavarják egymást. Ebben az esetben hiába törekszünk arra, hogy a szívási ütemben lévő henger ne szívjon vissza friss, külső levegőt, hiszen be tudja szippantani a másik kipufogási ütemben lévö henger elhasznált töltetét. A végcél tehát az, hogy a hengerbe áramló levegő-üzemanyag keverék (és ebből a szempontból mindegy, hogy dízel vagy benzinüzemű a motor) a lehető leghevesebben (oxigéndúsan) elégjen! A maximális teljesítménynövelő rendszer létrehozásához tehát az alábbiakra van szükség: - (legalább) az egy ütemben dolgozó hengerek szétválasztása sportleömlővel vagy a gyári leömlő utáni tagjának átalakításával Figyelem: A sportleömlő feladata sokszoros: - különválasztás - gázgyorsítás (geometriájánál fogva) - belső felülete polírozott,így nincs a hengerfej után turbulencia - külön csővezetékek - dupla, különterű fojtódobok - dupla, különterű kipufogógáz - gyorsító dobok - második lépcsőben fojtó kettő darab hagyományos,vagy egy darab ikerkamrás különterű sport-hátsódob Hatása gyári leömlővel - 20-25% +LE - 15-20% +nyomaték - 35-40% + rugalmasság - 5-8% +végsebesség Hatása sportleömlővel - 25-30% + LE - 15-20% +nyomaték - 45-50% +rugalmasság( főként a 3000-5000 1/min tartományban) - 8-10% +végsebesség A maximálisnál kisebb mértékű növekményeket úgy nyerhetünk, hogy bizonyos lépéseket kihagyunk a maximális teljesítménynövelő rendszerből. Egycsővezetékes sportrendszer: A fojtás és gázgyorsítás elmélete megegyezik az iméntivel, csak egy lényeges lépcsőt - a különválasztást - kihagyunk. Tartalma tehát: - Gyáritól leggyakrabban valamilyen mértékben eltérő átmérőjű csővezeték - Egy darab gázgyorsító dob - Egy darab sport-középdob - Egy darab sport-hátsó dob Hatása gyári leömlővel: - 12-15%+LE - 10-12%+nyomaték - 5-7%+ végsebesség Hatása sportleömlővel: - 15-20%+LE - 12-15% +nyomaték - 25-30% +rugalmasság - 7-8% +végsebesség Ha ezt a rendszert nem az újonann tervezett átmérővel, hanem a gyári csővel építjük fel: ez eredmény akár 20-25 %-al is elmaradhat az imént említettől! Egy sportközépdob + egy sport-hátsódobos rendszer (katalizátor nincs) Hatása: - 8-10% +LE - 7-8% +nyomaték - 3-4% végsebesség Gyári + egy sport-végdobos rendszer (katalizátor vagy valamilyen rendszerű középdob kell!) Hatása: - 5-7% +LE - 5-7% +nyomaték - 3-5% + végsebesség Minden növekménynél a tól-ig határ pontos értékét az adja meg,mennyire illeszkedik az általunk megtervezett, kialakított rendszer az adott motorhoz, illetve a terveket milyen pontossággal tudjuk a legyártás, beszerelés során végrehajtani! Néhány eltérés a fent említett rendszereknél: Turbófeltöltős (vagy más elven feltöltött) motorok kipufogó rendszerének felépítése nagy mértékben különbözik a hagyományos szívó motorokétól. A feltöltő - a kipufogó rendszer szempontjából - már eleve egy fojtást ad a motornak. Másik fontos eltérés, hogy a soros turbómotorok leömlőjét nem lehet variálni, hiszen itt csak egy csővezeték kiépítésére van lehetőség. Emiatt az ikercsöves rendszert turbó esetén csak V6-os motorokhoz ajánljuk, ahol meg van a lehetőségünk a szétválasztásra. V6-os (V8-as,stb.) motoroknál az előzőekben említett növekmények az ikercsöves rendszerek estében kb. 25 %-al kisebbek, mivel egy kipufogócsőben nem csak együttműködő hengerek gázai jutnak. Ennek oka az, hogy ezeknek a motoroknak a hengerei nem a működés szerint vannak különválasztva, mint a soros 4-6 hengereseknél, hanem a V alak geometriája szerint. Diesel-motorok esetében a rendszer működése alapvetően más, de természetesen ez is jól tuningolható. Különbség főként az eredményben jelentkezik: kb. 35-40%-kal gyengébb az eredmény, mint a benzinmotorok estében. Kitűnő teljesítménynövekedést nyerhetünk azonban a következő kompozíciókkal: - soros turbo-diesel motor egycsöves sportrendszerrel (főként Tdi) - V6-os turbo-diesel motor ikercsöves sportrendszerrel (főként Tdi) Hatások a motor élettartamára: Mint a legtöbb külső motortuning,így a kipufogó tuningja is csak áttételesen okozhat károsodást a motorban. A jól felépített rendszer, betartva a gyár által kialakított vezetési stílust, nem tud jelentős (mindössze a nagyobb csapágy,- és hőterhelések következtében bekövetkező 10-15 %- kos) élettartam csökkenést okozni. Nagyobb mértékű lehet azonban ez az érték, ha a járműből állandóan a megnövelt teljesítményt, nyomatékot szeretnénk kihozni. Ezt valamennyire korlátozzák az injektoros, illetve feltöltött motorok leszabályzási technikái. Lényeges viszont az, hogy a jól bevált és hatékonyan működő kipufogó tuning sem szelepátégést sem, csapágytörést, sem hengerfejproblémát nem okozhat. Fontos ezért komolyabb tuning előtt a jármű állapotának vizsgálata. Célszerű elvégezni: - kompressziómérés - olajfolyás vizsgálat - motorolaj minősége - szelepfedél alatti szerkezet kokszvizsgálata. Tanácsok tuningolt motorokhoz: - nagyobb teljesítményű motorba jó minőségű (vékony), lehetőség szerint nagyviszkozitású szintetikus motorolajat használjunk (0W-30,5W-40) - használt motorhoz sok megbízható adalékot gyártanak, melyek jelentős mértékben csökkentik a csapágy- és hőterheléseket -a szokásosnál gyakrabban cseréljünk olajat és szűrőt - hideg motort mindig melegítsünk, hidegen ne pörgessük 3000 1/min fölé - turbós motort nagy fordulatú használat után alapjáraton legalább egy percig hagyjunk járni, hogy az akár 100.000 1/min-nel forgó siklócsapágyak le tudjanak lassulni, még olajnyomáson - a motort tartsuk mindig fordulaton (2500-3500 1/min), kerüljük az alacsony fordulatszámokat túl nagy sebességfokozatban - a motornak nem árt a nagyobb fordulat, hiszen ha a kenés optimális, a kopás minimális.

 
Chat
Név:

Üzenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
G-mail belépés
Felhasználónév:
Jelszó:
  SúgóSúgó

Új postafiók regisztrációja
 

Hivatalos, hogy jön a Haikyuu!! Gomisuteba no Kessen movie! Magyar nyelvû plakát, magyar feliratos elõzetes!    *****    Todoroki Shoto Fanfiction oldal, nézzetek be és olvassatok! Új Shoto nendoroid blog az oldalon!    *****    A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?